Krátko po nástupe Radičovej vlády navrhol minister práce, sociálnych vecí a rodiny Jozef Mihál zmenu valorizácie dôchodkov. Valorizácia dôchodkov je vlastne finančná náhrada zvýšených nákladov na živobytie za posledný kalendárny rok. Je to percento, o ktoré sa zvýši poberaný dôchodok každého dôchodcu od 1.januára príslušného roku.
Podľa návrhu ministra Mihála z roku 2010 mali od januára 2012 dôchodky rásť inak a pomalšie ako doteraz. Dôchodky sa mali zvyšovať o pevnú sumu namiesto o percento a pevná suma sa mala odvíjať len od vývoja cien, nie cien a príjmov ako doteraz.
Dôchodkový systém nepochybne potrebuje zmeny, ale kombinácia uvedených dvoch návrhov bola a zostáva pomerne zlým nápadom. Ak by bol totiž tento mechanizmus schválený, vyššie dôchodky by rástli pomalšie ako ceny. To znamená, že skupine zhruba pol milióna dôchodcov s nadpriemernými dôchodkami sa bude ich kúpna sila sa znižovať, to znamená, že budú chudobnieť, čo ja osobne nepovažujem za prijateľné. Za niekoľko rokov by v prípade prijatie tohto návrhu reálne dôchodky určitej skupiny mohli klesnúť o 25 až 30 percent, teda dôchodca by si za ne kúpil aj o štvrtinu menej ako dnes.
Napriek tomu, že vláda aj parlamentný výbor pre sociálne veci tento návrh schválili, niektorí poslanci sme sa spojili a vďaka tejto aktivite (a postoju klubu SDKÚ-DS) parlament na jeseň 2010 o návrhu nehlasoval a návrh bol stiahnutý.
V septembri 2011 vláda predložila do parlamentu návrh zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti, ktorým sa mal zmeniť aj zákon o sociálnom poistení. Jeho súčasťou bol opäť návrh na valorizáciu dôchodkov pevnou sumu od roku 2013, ale len na obdobie 4 rokov. Návrh bol predložený napriek tomu, že analýza samotného ministerstva práce len niekoľko mesiacov predtým konštatovala, že ide o nevhodný spôsob riešenia solidarity v dôchodkovom systéme (inými slovami - ak má byť systém viac solidárny, tak pri určovaní dôchodku, nie pri jeho zvyšovaní). Vystúpil som v rozprave a opäť som tento návrh pripomienkoval. Po tom, čo parlament celý návrh posunul do druhého čítania sme v zákulisí intenzívne rokovali o tom, aby sa vládny návrh zákona zmenil. Nakoniec bol po rozpade vlády návrh zákona z rokovanie parlamentu stiahnutý a už sa teda o ňom pred marcovými voľbami nerozhodne.
Odpor zo strany nielen mňa, ale aj viacerých kolegov nebol o odpore k solidarite ako takej. Zobrať jednej polovici dôchodcov, aby som mohol dať viac druhej polovici dôchodcov však nie je veľmi dobré riešenie, osobitne ak vedie k tomu, že polovica dôchodcov začne chudobnieť.
Tento blog je súčasťou série Osobný odpočet poslanca o mojej práci v parlamente v rokoch 2010 a 2011. Vysvetlenie prečo a o čom nájdete tu. Zoznam všetkých dielov nájdete tu.