Začiatkom augusta prišiel do mojej poslaneckej kancelárie anonymný podnet, ktorého obsahom bolo podozrenie, že Burza cenných papierov v tomto roku obchodovala s firmou, ktorej akcionár je zároveň na významnej riadiacej pozícií v burze.
Po dôkladnom preverení informácii z podnetu vo verejne dostupných zdrojoch sa toto podozrenie potvrdilo. Súčasným predsedom predstavenstva Burzy cenných papierov v Bratislave je Jozef Medveď (niekdajší minister životného prostredia prvej Ficovej vlády, ktorý do funkcie nastúpil po odvolaní nominantov SNS Jána Chrbeta a Viliama Turského kvôli kauze emisie). Jozef Medveď je zároveň jediným akcionárom firmy VANYS a.s. so sídlom v Banskej Bystrici. Práve táto firma mala podľa súhrnnej správy burzy o zákazkách na dodanie služieb a tovarov za druhý štvrťrok 2014 od burzy zákazku na požičiavanie vozidiel v hodnote 19 900 EUR. Z predmetu zákazky „požičiavanie vozidiel – Slovenská republika“ sa napokon vykľulo jedno služobné auto, ktoré slúžilo práve Medveďovi.
Keďže 75,94% akcií Burzy vlastní štátny Fond národného majetku, pochybnosti o vhodnosti spomínaného obchodu sú viac než oprávnené. Hoci Ústavný zákon o ochrane verejného záujmu sa nevzťahuje na vedúce funkcie v podnikoch, kde má väčšinový podiel akcií Fond národného majetku, situácia pripomína uprednostnenie osobného záujmu na úkor záujmu verejného. Práve to je dôvodom, prečo som 25.8.2014 podal predsedovi vlády interpeláciu, vyzývajúc ho, aby v tejto veci vyvodil zodpovednosť.
Moja výzva sa stretla s rýchlou reakciou – po zverejnení vyššie spomínaných informácii minister hospodárstva Pavol Pavlis uznal, že hoci v danom prípade zákon porušený nebol, konanie šéfa burzy bolo neetické. Rozhodol sa preto využiť svoj vplyv nad výkonným výborom Fondu národného majetku na to, aby požiadal jeho predsedu o Medveďovo odvolanie.
Je malým úspechom, že tento podnet bol okamžite vyriešený a Jozef Medveď bude niesť patričnú zodpovednosť. Na to, aby sa podobným konfliktom záujmov dalo účinne predchádzať, je však potrebná systematická zmena. Tú sme sa pokúsili v septembri 2013 s viacerými kolegami priniesť, keď sme v parlamentne podali návrh na novelu Ústavného zákona o ochrane verejného záujmu. Jednou z navrhnutých zmien bolo práve rozšírenie kategórie verejných činiteľov o vedúce funkcie v inštitúciách, kde má majoritnú majetkovú účasť štát alebo Fond národného majetku. Po takejto zmene by konflikt záujmov v štatutárnych orgánoch inštitúcii tohto typu spadal do pôsobnosti Výboru pre nezlučiteľnosť funkcií.
Tento návrh zákona však nebol Národnou radou prijatý, a aj preto sme v J. Medveďovom prípade odkázaní na označenie jeho konania za neetické a na vôľu ministra hospodárstva ho odvolať. Vyriešenie tohto podnetu je tak zároveň upozornením na to, že úspešné predchádzanie a riešenie prípadov ako je ten Medveďov je podmienené potrebnou zmenou Ústavného zákonu o ochrane verejného záujmu.