Vážený pán minister, v súlade s čl. 80 Ústavy Slovenskej republiky a § 129 zákona o rokovacom poriadku si Vám dovoľujem podať nasledovnú interpeláciu. Podľa medializovaných informácií Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo") neschválilo dňa 30. apríla 2012 rozhodnutím číslo 2012-5913/19264:2-922 experimentálne overovanie šesťročnej formy štúdia v študijnom odbore 7902 5 gymnázium v Gymnáziu Viliama Paulinyho - Tótha, Malá hora 3, Martin (ďalej len „gymnázium"). V odôvodnení svojho rozhodnutia sa ministerstvo odvoláva na „prioritné vzdelávanie žiakov na gymnáziách v štvorročnom vzdelávacom programe a na postačujúci počet žiakov na týchto školách".
Rozhodnutím, ktoré prišlo dva týždne pred prijímacími skúškami na gymnázium spôsobilo ministerstvo nemalú ujmu všetkým žiakom pripravujúcim sa na prijímacie skúšky a v prípade, že nadobudne právoplatnosť mu v budúcnosti spôsobí existenčné problémy spojené s prepúšťaním a celkovým znížením jeho kvality. Študenti šesťročného štúdia totiž v súčasnosti tvoria približne 43 % všetkých študentov gymnázia a v situácii, keď školy dostávajú normatív na žiaka existuje dôvodná obava, že zrušenie šesťročného štúdia by v novom školskom roku znamenalo pre gymnázium stratu 62 400 eur a v priebehu nasledujúcich piatich rokov pri odchode súčasných tzv. šesťročných študentov by prišlo o takmer pol milióna eur ročne. Právoplatné rozhodnutie by tak viedlo k zániku gymnázia, aké ho poznáme dnes.
Ministerstvo obvinilo so vzniknutej situácie riaditeľa gymnázia a tvrdilo, že šesťročný študijný odbor fungoval v posledných rokoch len na základe výnimky a jeho osud bol už dlhšie známy. V tejto súvislosti považujem za potrebné Vám pripomenúť, že riaditeľ musel každý rok žiadať zriaďovateľa, ktorým je Žilinský samosprávny kraj o schválenie tejto formy štúdia a ten tak oficiálne urobil aj tento školský rok 2011/2012 a povolil otvoriť aj dve triedy na budúci školský rok.
Koncom apríla 2012 ste pre médiá uviedli zámer financovať gymnáziá podľa toho, ako sa po absolvovaní vysokej školy uplatnia ich absolventi. Od školského roku 1995/1996 absolvovalo experimentálne šesťročné gymnaziálne štúdium na predmetnom gymnáziu už 653 absolventov, ktorí mali 98 % úspešnosť v prijatí na vysoké školy a obdobnú úspešnosť v uplatnení na trhu práce. Gymnázium tak môžeme označiť ako jeden z úspešnejších experimentov v poreformnom školstve.
V programovom vyhlásení vlády sa uvádza, že vláda zreálni počty žiakov na gymnáziách a to napriek tomu, že spolu s Českou republikou máme jedny z najnižších počtov gymnazistov v Európe. Aj v Nemecku alebo vo Francúzsku, ktoré ako minister často dávate za vzor majú na gymnáziách omnoho viac študentov ako my.
Ak dnes hovoríme o tom, že chceme riešiť nezamestnanosť absolventov, mali by sme mať na pamäti, že nezamestnanosť absolventov gymnázií (k máju 2011 - 5,7 %) je oveľa nižšia než nezamestnanosť absolventov stredných odborných škôl (14,3 %) a navyše náklady na žiaka strednej odbornej školy sú pre štát v priemere vyššie než náklady na žiaka gymnázií (priemerne 1 403 € pre gymnáziá a 1882 € pre stredné odborné školy). Väčšina gymnazistov ide ďalej študovať na vysoké školy, ktorých absolventi majú nízku nezamestnanosť v porovnaní s inými stupňami vzdelávania na Slovensku (3,6 %) ako aj v medzinárodnom porovnaní. Rozumiem a podporujem Vašu snahu vrátiť odbornému školstvu úctu, nedosiahneme to však rušením takých gymnázií, ktorých absolventi sa preukázateľne uplatňujú na trhu práce.
V tejto súvislosti si Vám dovoľujem položiť nasledovné otázky:
1. Je naozaj nevyhnutné neschváliť takú formu štúdia, ktorej študenti majú vysokú úspešnosť pri prijatí na vysoké školy a pri uplatnení na trhu práce?
2. Plánujete sedemnásť rokov trvajúcu experimentálnu formu štúdia a jej reálne výsledky vyhodnotiť na základe objektívnej analýzy?
3. Považujete rozhodnutie ministerstva za dobrý signál smerom ku školám, ktoré sa snažia o inovatívny prístup k vzdelávaniu svojich žiakov?