7 dôvodov, prečo chceme zrušiť VÚC

Autor: Miroslav Beblavý | 20.1.2017 o 12:41 | (upravené 20.1.2017 o 12:48) Karma článku: 10,44 | Prečítané:  18554x

Spolu s poslankyňou Katarínou Macháčkovou sme podali do parlamentu 28 návrhov zákonov, ktoré bez náhrady rušia VÚC k 31. decembru 2017. 15 rokov ich pôsobenia považujeme za dostatočný čas na zhodnotenie ich činnosti. 

Nenaplnili očakávania, ktoré boli prezentované pri ich vzniku a vo viacerých momentoch bola ich povesť narušená, či už pri prideľovaní licencií na autobusové linky alebo pri nakupovaní predražených limuzín pre županov.

V prípade schválenia návrhu by sa voľby do VÚC už nekonali a kraje by zanikli k 31. decembru 2017 zo zákona. Rušíme ich bez náhrady, s účinnosťou odo dňa skončenia funkčného obdobia súčasných predstaviteľov VÚC. Zostáva tak dosť času na to, aby štát zmeny pripravil.

Právomoci by sa prerozdelili medzi mestá a obce na jednej strane a štátnu správu na strane druhej. Tomu by sa prispôsobili aj financie. Vlastné príjmy VÚC chceme prerozdeliť medzi mestá / obce a štát podľa pomeru, ktorým sa prenesú kompetencie (vrátane dlhu). Dnešný stav delenia DPFO je 70% medzi obce a 30% pre VÚC. Toto sa zmení na 88% obce a 12% štát v súlade s rozdelením kompetencií. Nedotkne sa financovania zdravotníctva a školstva, ktoré sú financované prostredníctvom štátneho rozpočtu a zdravotných poisťovní. Príjmy za prenesené kompetencie by boli ponechané podľa dnešného systému, len by sa zmenil “adresát” z VÚC na toho, komu pripadnú. Ich majetok prechádza podľa kompetencií, dlh sa vracia štátu.

Návrh dáva mestám a obciam právo prevziať zriaďovateľské právomoci k školským, sociálnym či kultúrnym zariadeniam miestneho charakteru. Ide tak o posilnenie decentralizácie v prospech prirodzených miestnych jednotiek, ktorými sú na Slovensku už stovky rokov mestá a obce. V prípade, že ide o zariadenia so širšou pôsobnosťou, prejdú zriaďovateľské právomoci späť na štát – buď priamo na konkrétne ministerstvo, alebo na miestnu štátnu správu. Do kompetencií štátu sa vracia dopravná infraštruktúra a autobusová doprava ako aj územné plánovanie a nemocnice. 

 

Vyššie územné celky nesplnili žiadny zo zásadných cieľov, ktoré im pripisovala reforma verejnej správy, pričom by sme dnes nechceli vyhodnocovať rozumnosť cieľov, ktoré reforma sledovala.

V skratke:

  • Neprispeli k riešeniu regionálnych rozdielov – naopak, rozdiely v nezamestnanosti, priemernej mzde či HDP medzi krajmi sa za ostatných 15 rokov buď zvýšili, alebo nezmenili. 
  • Nepriniesli ani efektívnejšiu správu vecí verejných. Od roku 2004, kedy sa na VÚC preniesli posledné významnejšie právomoci, sa počet zamestnancov samotných úradov VÚC zvýšil o 57% (z 1035 na 1631) a dlh sa zvýšil na 370 miliónov eur.
  • VÚC nepriniesli ani oživenie demokracie a záujem ľudí o správu vecí verejných – účasť vo VÚC voľbách je s výnimkou volieb do Európskeho parlamentu dlhodobo najnižšia a možnosť voliť svojho župana a poslancov VÚC využíva len každý piaty občan.

Zrušenie VÚC je len jedným z možných riešení. Nie každá inštitúcia, ktorú si občania nevážia, si zasluhuje zrušenie. My sme sa rozhodli pre zrušenie najmä preto, že všetky kompetencie VÚC by dokázali v rovnakej alebo lepšej kvalite vykonávať buď obce alebo štát, pričom by sa ešte aj ušetrilo. Občania si za svoje peniaze zaslúžia adekvátnu protihodnotu.

Iniciatíva V mojom mene preto spustila aj online petíciu, ktorou občania môžu návrh podporiť a vytvoriť tak verejný tlak na poslancov, aby vypustili tento lukratívny, ale zbytočný rybník.

 

7 DÔVODOV, PREČO ZRUŠIŤ VÚC

1) Zrušením VÚC a prenesením kompetencií by bolo možné ušetriť najmä na časti výdavkov, ktoré sú bezprostredne spojené s ich prevádzkou, spolu viac ako 200 mil. eur

a.) Náklady na voľby do VÚC sú 10 mil. eur, ktoré by sme ušetrili.

b.) Ročné náklady (2015) všetkých VÚC na správu ciest sú 99 640 492,89 eur, čo je za 5 rokov 498 202 464,45 eur. Ak by si starostlivosť o krajské cesty rozdelili obce a štát, úsporu odhadujeme na 10% za 5 rokov = cca 50 000 000 eur.

c.) 5-ročné náklady na všetky úrady VÚC bez nákladov na zastupiteľstvo je približne 300 000 000 eur. Ak by bolo ušetrených 50%, možná úspora by predstavovala 150 000 000 eur.

d.) Ročné náklady na činnosť zastupiteľstva (vrátane komisií, tovarov a pod)  sú v jednej VÚC približne 500 000 eur. Náklady za 1 rok na všetky VÚC zastupiteľstvá predstavujú 4 000 000 eur. Náklady za 5 rokov vo všetkých VÚC sú 20 000 000 eur, čo je suma úspory.

Možné úspory za 5 rokov by dosiahli viac ako 200 000 000 eur

 

2)  Posilnenie decentralizácie v prospech prirodzených miestnych jednotiek, ktorými sú na Slovensku už stovky rokov mestá a obce.

Dnes sú DPFO rozdelené v pomere medzi obce, mestá (70%) a VÚC (30%). Podielové dane na rok 2017 tak budú predstavovať 1 764 524 000 eur pre obce a 756 166 000 eur pre VÚC.

Zdroj: Ministerstvo financií - Východiskové štatistické údaje a rozpočtované podiely obcí a VÚC na výnose z dani z príjmu FO pre rok 2017

Po novom by

  • získal štát 304 504 747,66 eur, teda 12% DPFO, za čo by zabezpečil správu ciest, autobusovú dopravu, dráhy, civilnú ochranu, územné plánovanie + iné administratívne povinnosti
  • 2 216 185 252, 34 eur, čo je 88%, by získali obce

3) Počet zamestnancov VÚC podľa informácií získaných infožiadosťami a z webu neustále rastie, v roku 2003 mali VÚC 937 zamestnancov a v roku 2015 ich už bolo 1631

4) VÚC vyrobili dlhy, začínali podľa údajov MF SR s nulovým dlhom, ktorý sa v roku 2015 vyšplhal na 369 159 000 eur.

5) Ani VÚC sa nepodarilo znížiť regionálne rozdiely, pri nezamestnanosti, priemernej mzde a HDP vidíme medzi krajmi rovnaké alebo väčšie rozdiely ako predtým.

6)  Občania si k VÚC nevytvorili vzťah, na voľbách do VÚC sa zúčastňuje len každý piaty volič. Účasť na prvom kole navyše kontinuálne klesá. Pri tak nízkej volebnej účasti stačilo na získanie mandátu poslanca mnohokrát aj 600 hlasov. Zvolení poslanci a župani tak majú nízku legitimitu.

7) Na zrušení VÚC je mimo obdobia volieb široká politická zhoda, no keď príde na lámanie chleba, do riešenia sa nechce najmä tým politickým stranám, ktoré z VÚC profitujú.

Počet hlasov strán, ktorých predstavitelia sa vyjadrili pre zrušenie VÚC, má dnes v parlamentne ústavnú väčšinu 104 hlasov

  • SMER-SD – 49 hlasov
  • SaS – 21 hlasov
  • OĽaNO – 19 hlasov
  • SME RODINA – 8 hlasov + 3 odídenci, ktorí sú viazaní volebným programom
  • V mojom mene + 4 hlasy

 

Politik / strana   

Dátum

Výrok

Robert Kaliňák (SMER)

14. máj 2013

Áno, keď chcete počuť môj názor, myslím si, že zrušenie vyšších územných celkov je jedna z veľmi slušných ambícií, ktorú by sme mali mať. Ale tomu dnes asi ani ZMOS ani tak nepraje. Čiže myslím si, že toto je vec, ku ktorej sa musíme prepracovať dôkazmi o tom, že vie fungovať štát efektívnejšie bez niektorých zbytočných administratívnych inštitúcií. Ale to už zachádzam do ďalšej budúcnosti.

Richard Sulík (SaS)

9. november 2013

Systém vyšších územných celkov (VÚC) považuje šéf SaS Richard Sulík za pomýlený a samotné VÚC podľa neho treba zrušiť. Vyhlásil to dnes po tom, ako vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov odovzdal svoj hlas. Dodal, že jeho strana sa o zrušenie VÚC bude snažiť.

"Som za to, aby sa VÚC-ky zrušili a kompetencie, ktoré majú, nech sa rozdelia - časť na štát a časť na obce," priblížil Sulík. Myslí si, že systém VÚC sa počas doterajších 12 rokov neuchytil. "Nie je pravdou, že keď to bude bližšie k ľuďom, že to bude pod väčšou kontrolou, lebo ľudia jednoducho tieto voľby ignorujú," dodal.

Richard Sulík (SaS)

2. január 2014

SaS sa nechala počuť, že "vyššie územné celky sú umelou a nákladnou byrokratickou riadiacou štruktúrou v štáte obdobne, ako boli za vlády komunistov kraje. Táto štruktúra nebola vytvorená pre občanov, ale pre politické strany a politikov a že sa preto čoraz intenzívnejšie zaoberáte možnosťou ich úplného zrušenia".

Tak.

Dostane sa to aj do vášho volebného programu?

Volebný program začneme písať asi na jeseň 2015, ale viem si predstaviť, že to bude zrušenie VÚC.

Čo by ich malo nahradiť?

Ide o zrušenie krajov bez náhrady s presunom kompetencií na štát a obce.

Hnutie SME RODINA

pred 5. marcom 2016

Programové ciele v oblasti verejnej správy: Zrušenie samosprávnych krajov (VÚC).

Zdôvodnenie: Samosprávne kraje sú v súčasnej podobe zbytočným medzičlánkom, ktorý iba odčerpáva finančné prostriedky. Ušetrené financie chceme presunúť do rozpočtov miest a obcí. VÚC v súčasnej podobne sa neosvedčili. Ľudia si k nim nenašli vzťah. Skaličania nemajú nič spoločné s ľuďmi so Žitného ostrova, Humenčania s Popradčanmi ani Horehronci s Lučenčanmi. Napriek tomu sú v jednom kraji.

OĽaNO, Igor Matovič

12.1.2017

„Považujeme ich za zbytočný medzičlánok v samospráve, preto by sme ich kompetencie presunuli na obce a ministerstvá a VÚC najradšej zrušili."

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Plavčan urobil nezvyčajnú vec. Oznámil Kiskovi, kedy končí

Minister školstva za SNS chce skončiť vo funkcii až k 31. augustu. Premiér Fico naťahovanie času nekomentoval.

KOMENTÁRE

Macron chystá veľký trik

Koniec východoeurópskych zamestnancov je Macronov cukrík voličom.

SVET

Macron si vypočuje Fica, Orbána a Poľsko vynechá

Francúzsky prezident na ceste do strednej Európy obíde Maďarsko aj Poľsko.


Už ste čítali?