Aké sú naozaj preferencie nových strán?

Autor: Miroslav Beblavý | 4.2.2018 o 18:13 | (upravené 4.2.2018 o 18:30) Karma článku: 10,40 | Prečítané:  4996x

Tento týždeň zverejnila agentúra Focus prvý prieskum, kde boli zahrnuté aj nové strany, konkrétne Progresívne Slovensko.

Pôvodne som chcel napísať dlhý blog k tomu, ako pri nových stranách brať prieskumy verejnej mienky. Tu sú však radšej tri obrázky.

1. SaS rok pred prvými voľbami (2010) vykazovala v prieskumoch 2-3%. Vo voľbách nakoniec získala 12,15%. Išlo o postupný rast, ktorý sa urýchľoval posledných šesť mesiacov.

2. Českí Piráti mali pol roka pred nedávnymi voľbami podľa jednej solídnej agentúry 3%, podľa inej solídnej agentúry 6%. Vo voľbách dosiahli 10,79%.

3. Naopak, trojnásobne premiérska ČSSD mala v českých voľbách 2013 cez 20% a ešte pol roka pred voľbami 2017 jej prieskumy ukazovali 15%. Nakoniec dostala 7,27%. Nebol za tým žiadny zničujúci škandál, “len” únava materiálu a neschopnosť čeliť fenoménu Babiš.

Vidíme, že pri nových stranách sú preferenčné čísla osobitne klamlivé hneď z troch dôvodov:

  • Veľa ľudí ich ešte ani len nepozná a tak ich preferencie ešte budú rásť už len vďaka rastu poznateľnosti
  • Ľudia venujú viac pozornosti politike najmä pred voľbami a preto bez veľkých škandálov či iných „bômb“ sa dá očakávať, že k najväčšiemu preskupovaniu podpory dôjde práve vtedy
  • Štatistická chyba je vážna vec a preto sa aj slušné agentúry môžu líšiť o niekoľko percent. To je osobitne vážna vec pri nových stranách, ktoré začínajú na nižších číslach.

SPOLU-občianska demokracia ešte nebola zahrnutá v regulérnom prieskume Focusu, keďže nás ministerstvo vnútra zaregistrovalo až po tom, čo agentúrni prieskumníci vyrazili do terénu. SPOLU si však súkromne u agentúry FOCUS objednala v tom istom prieskume ešte jednu otázku kde boli respondenti opýtaní na preferencie už so zaradením SPOLU. Išlo o neoficiálny “predtest” pred ďalšími prieskumami.

Preferencie SPOLU-občianska demokracia boli na úrovni 3,9%. Aj keď táto otázka sa snažila maximálne napodobniť otázku z regulárneho prieskumu a výsledky ostatných strán sa výrazne nelíšili, metodici upozorňujú, že vzhľadom na spomenutie mena strany v otázke dochádza k miernemu nadhodnoteniu preferencií SPOLU. Skutočné úvodné preferencie SPOLU sú preto pravdepodobne skôr niekde na úrovni 3%. Je to dobrý začiatok na ďalšiu prácu, ale len veľmi skromný začiatok. 

Politik, ktorý povie, že nečíta prieskumy, klame. Ako však ukazujú aj príklady z minulosti, pri štarte novej strany je dôležitejšie robiť na tom, aby rástla jej poznateľnosť, zrozumiteľnosť a dôveryhodnosť. Keď sa to podarí, dá sa zopakovať úspech SaS či Pirátov. Keď nie, žiadne prieskumy nepomôžu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Zlepenec potrebuje lídra

Nevidno nikoho, kto by to vedel zlepiť.

SVET

Ruská agentka sa na súde priznala. Ako funguje ruská špionáž v USA?

Na jedného špióna je viac ako desať ľudí.


Už ste čítali?